Καλώς Ήλθατε!

Η ελευθερία του ατόμου εκφράζεται μέσα από τον γραπτό λόγο. Αυτό είναι ένα ιστολόγιο που δημιουργήθηκε με την ελπίδα να μπορεί να γράψει ο καθένας ένα δικό του κείμενο, και να φιλοξενηθεί για να επιβεβαιώσει την ελευθερία του!

Πέμπτη 5 Μαΐου 2016

Ο ξεχωριστός Alan Watts


Ήταν από τους πρώτους που προσπάθησε να ερμηνέυσει διάφορες πτυχές της Ανατολικής Φιλοσοφίας και να τις κάνει γνωστές στον Δυτικό κόσμο.
Απέκτησε κοινό και θαυμαστές,αλλά ακόμα περισσότερους εχθρούς και επικριτές.Αρκετοί φιλόσοφοι της Ανατολής τον κατηγόρησαν για 'λάθος ερμηνείες',αλλά όπως είναι φυσικό και αρκετοί από τον Δυτικό κόσμο καταδίκασαν τις απόψεις του,επειδή αυτές ερχόντουσαν σε πλήρη ρήξη με την κοσμοθεώρηση που έχει επικρατήσει και από τις δυο πλευρές του Ατλαντικού.
Σίγουρα κάποιοι θα βρουν την κοσμοθεώρησή του κυνική η' κατά κάποιο τρόπο μηδενιστική,αλλά οι πιο πολλοί θα συμφωνήσουν ότι είναι αν μη τι άλλο..διαφορετική,έξω από τα συνηθισμένα,ειδικά για τους περισσότερους από εμάς που οι φιλοσοφίες της Ανατολής (Ζεν,Βουδισμός κτλ.) μας είναι εν πολλοίς άγνωστες.
Βλέποντας ότι υπάρχει ένα σημαντικό κενό ως προς την μετάφραση στα ελληνικά των ομιλιών του στο ίντερνετ θέλησα να κάνω μια πολύ-πολύ πρόχειρη μετάφραση σε μία από τις σημαντικότερες από αυτές.

'' .Mια θεώρηση της φύσης σαν κάτι που πρέπει να εμπιστευτείς..
Την 'εξωτερική' φυση : τα πουλιά,τις μέλισσες,τα λουλούδια..αλλά και την εσωτερική φύση : την ανθρώπινη φύση.
Η φύση δεν είναι απόλυτα αξιόπιστη.Κάποιες φορές θα σε απογοητέυσει.
Αλλά αυτό είναι το ρίσκο που παίρνεις , αυτό είναι το ρίσκο της ζωής.
Ποια είναι η εναλλακτική 'λύση' ? '' Δεν εμπιστέυομαι καθόλου τη φύση,πρέπει να παρακολουθείται.'' Ξέρεις που οδηγεί αυτό ? Οδηγεί στο '1984' και στον 'Μεγάλο Αδελφό' (αναφερεται στα 2 βιβλία που μιλούν για έναν δυστοπικο,εφιαλτικό και ελεγχόμενο μελλοντικο κόσμο οπου τα παντα ειναι προγραμματισμενα και υπο παρακολουθηση).
Οδηγεί σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς όπου ο καθένας είναι ο αστυνομικός του αδερφού του , όπου ο καθένας παρακολουθεί όλους τους άλλους για να τους αναφέρει στις αρχές,όπου οφείλεις να έχεις έναν ψυχαναλυτή υπεύθυνο για εσένα όλη την ώρα,για να είσαι σίγουρος ότι δεν κάνεις επικίνδυνες η' παράξενες σκέψεις..και αναφέρεις αυτές τις σκέψεις στον ψυχαναλυτή σου και ο ψυχαναλυτής κρατάει ένα αρχείο με αυτές και τις αναφέρει στην κυβέρνηση ..
και όλοι είναι απασχολημένοι στο να κρατάνε αρχεία για τα πάντα.Είναι πολύ πιο σημαντικό πλέον να καταγράφεις αυτό που γίνεται,παρά το ίδιο το συμβάν.Αυτό ήδη μας κατατρώει!...''

''...Στα πανεπιστήμια είναι πολύ πιο σημαντικό τα αρχεία να είναι σε τάξη από το να είναι η βιβλιοθήκη καλά εφοδιασμένη.Ξέρεις ότι οι βαθμοί σου είναι καλά φυλαγμένοι,προστατευμένοι από ληστεία η' βανδαλισμό και ότι είναι η πιο πολύτιμη ιδιοκτησία του πανεπιστημίου.Η βιβλιοθήκη μπορεί να πάει να πνιγεί..
Η κύρια λειτουργία των πανεπιστημίων είναι να διδάσκει τους φοιτητές και να κάνει έρευνα.Οπότε η σχολή θα έπρεπε να είναι το πιο σημαντικό πράγμα στο πανεπιστήμιο.
Απεναντίας,η διοίκηση είναι το πιο σημαντικό πράγμα,οι άνθρωποι που κρατάνε τα αρχεία,που κάνουν τους κανόνες του παιχνιδιού.Οπότε η σχολή πάντα αποσπάται από την διοίκηση και αναγκάζεται να παρακολουθεί άσχετες συναντήσεις και γενικά να κάνει τα πάντα πέρα από το να μαθαίνει...''

''..Βλέπεις η ουσία είναι αυτή : αν δεν έχεις χώρο στη ζωή σου για παιχνίδι,τότε η ζωή δεν αξίζει.
'Η πολλή δουλειά τρώει τον αφέντη',αλλά αν ο μόνος λόγος που ο 'αφέντης' παίζει είναι για να δουλέυει καλύτερα αργότερα,τότε δεν παίζει στ'αλήθεια,παίζει επειδή είναι καλό γι'αυτόν.Τότε δεν παίζει καθόλου...''

''..Σηκώνεις ένα βότσαλο στην παραλία - το κοιτάς - πανέμορφο.Μην προσπαθείς να βγάλεις ένα νόημα ή ένα ηθικό συμπέρασμα από αυτό - απλά απόλαυσέ το,μην νοιώθεις ότι πρέπει να σώσεις την συνείδησή σου με το να πεις ότι είναι για την καλυτέρευση της αισθητικής σου κατανόησης.Απλά απόλαυσε το βότσαλο.Αν το κάνεις αυτό,γίνεσαι υγιής,γίνεσαι ένα στοργικό,εξυπηρετικό ανθρώπινο ον.Αλλά αν δεν μπορείς να το κάνεις,αν κάνεις πράγματα επειδή με κάποιο τρόπο θα πάρεις κάτι από αυτά,τότε είσαι ένα όρνιο...''

''...Θα ήταν υπέροχη ιδέα να μάθεις αυτό που οι Κινέζοι καλούν 'ασκοπιμότητα' (purposelessness).
Πιστέυουν ότι η φύση είναι χωρίς σκοπό.Όταν εμείς λέμε ότι κάτι είναι άσκοπο,τότε σημαίνει ότι είναι μια αποτυχία,απογοήτευση,ότι δεν έχει μέλλον.Άλλα όταν εκείνοι ακούν την λέξη 'άσκοπο' πιστέυουν ότι είναι υπέροχο...''
''..Όπως τα πουλιά στα δέντρα που τιτιβίζουν όλη την ώρα..γιατί γίνεται αυτό ? Όλοι προσπαθούν να πουν 'ααα είναι το κάλεσμα για ζευγάρωμα,προσπαθούν να βρουν ταίρι,ξέρεις,να προσελκύσουν με τα τραγούδια τους.Γι'αυτό έχουν χρώματα και όλα τα σχετικά..'
Γιατί γίνεται αυτο ? ..και εκείνοι απαντάνε 'γίνεται από την ανάγκη τους να επιβιώσουν'.Ωραία για να επιβιώσουν,γιατί να επιβιώσουν ? 'Μα ..για να επιβιώσουν'..''

''...Δεν το έχεις κάνει ποτέ αυτό,δεν έχεις ξεκινήσει έναν περίπατο χωρίς κανέναν ιδιαίτερο σκοπό στο μυαλό σου ? Είναι αυτή η στιγμή που είσαι ένα τέλεια λογικό ανθρώπινο ον,μαθαίνεις την 'ασκοπιμότητα'.
Όλη η μουσική είναι άσκοπη.Σε πηγαίνει η μουσική κάπου συγκεκριμένα ? Αν ήταν έτσι,δηλαδή αν ο σκοπός της μουσικής ήταν να φτάσει κάπου συγκεκριμένα,ο καλύτερος μαέστρος θα ήταν αυτός που θα έφτανε εκεί πρώτος.
Ο χορός ? Όταν χορεύεις σκοπεύεις να φτάσεις σε κάποιο συγκεκριμένο μέρος του πατώματος ? Αυτή είναι η ιδέα του χορού ? Ο σκοπός του χορού είναι..ο χορός.Το παρόν.
Είναι το ίδιο πράγμα με την ζωή μας.Πιστέυουμε ότι η ζωή έχει κάποιο σκοπό.Όχι δεν έχει....''

''...Οπότε αυτή είναι η επιλογή : θα την εμπιστευτείς η' όχι ? Αν την εμπιστευτείς,μπορεί να απογοητευτείς.
Αλλά αν δεν την εμπιστευτείς καθόλου θα 'πνίξεις' τον εαυτό σου.Θα βάλεις συρματοπλέγματα γύρω σου με κανονισμούς και ρυθμίσεις και νόμους και συνταγές και αστυνόμους και φρουρούς.Και ποιος θα φρουρεί τους φρουρούς ? Και ποιος θα επιβλέπει τον 'Μεγάλο Αδελφό' μην κάνει καμια βλακεία ?...''

''...Για να μπορώ να ζήσω πρέπει να έχω πίστη.Πρέπει να εμπιστευτώ το εντελώς άγνωστο.Πρέπει να εμπιστευτώ μια φύση που δεν έχει αφεντικό.
Γιατί ένα σύστημα με αφεντικά είναι ένα σύστημα που βασίζεται στην δυσπιστία..''

Πηγή:
http://2illegal.blogspot.com/2011/06/alan-watts.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου